AutosoftAutosoft

@SRCTwente heft pauze op voor Vechtdalrally

Ondanks dat Jeroen van Beugen als rallyrijder een pauze inlaste, bleef hij toch betrokken bij de sport. Zo reisde hij in mei af naar de Côte d’ Azur om daar collega-rijder Henk Bakkenes aan te moedigen in de Rallye Antibes. Henk presteerde daar in het geheel niet onverdienstelijk. In een groot startveld, vol met auto’s uit de R5 categorie, wist hij zich uitstekend staande te houden. Naast de bewondering voor deze prestatie zorgde ook het schreeuwende geluid van de RC3 motoren door de bergen, voor de nodige kriebels bij Jeroen.

Ook was Jeroen aanwezig bij de ELE Rally, niet als rijder, maar als gastheer van, o.a. zakelijke, gasten van rijders en sponsoren. Zo kon hij eens een blik achter de schermen van de organisatie werpen. Hij zag heel veel mensen die, geheel vrijwillig, meer dan hun best deden om het evenement tot een succes te maken. Zijn vaste navigator Bart Woolderink greep de mogelijkheid aan om in de ELE Shortrally, als navigator van Michiel Eckhaus, ritme te blijven opdoen.

De Mitsubishi Lancer Evo X, waar Jeroen in de Zuiderzeerally zijn eerste wedstrijd mee reed, is inmiddels weer verkocht. “Dit was puur een zakelijke deal,” zegt Jeroen. “Het was of repareren, of verkopen met de schade. Het bod was echter dermate goed dat ik niet lang na hoefde te denken.” Deze verkoop heeft team wel aan het denken gezet wat dan de volgende stap zou moeten zijn. Er zijn diverse auto’s de revue gepasseerd. “Van een Historic tot aan een R5,” laat Jeroen weten. “Wat het definitief gaat worden, weten we echt nog niet. Wat we wel weten is dat we puur en alleen voor ons plezier willen rijden en ons niet willen verbinden aan een kampioenschap. We gaan onze eigen wedstrijden kiezen uit de (inter-)nationale kalenders.

In het theater duren pauzes meestal maar een paar minuten, voordat de voorstelling doorgaat. Ook bij het team van @SRCTwente is de pauze niet van lange duur. Het team zal met rijder Jeroen van Beugen en navigator Joël Ebbers aan de start van de Vechtdalrally staan, of beter gezegd, vóór de start van de Vechtdalrally. Jeroen zal als 0-rijder fungeren tijdens deze wedstrijd. “Deze eervolle mogelijkheid vanuit de organisatie konden we domweg niet naast ons neerleggen,” aldus Jeroen.

In de Rallye Antibes raakte Jeroen onder de indruk van de zeer krachtige Citroën DS3 R3 MAXI. Dit zal dan ook de auto zijn waar Jeroen en Joël mee gaan rijden tijdens de Vechtdalrally. De auto wordt op dit moment opgebouwd door het team van Hans Weijs Motorsport. “We hopen met deze auto het plezier in het spelletje weer terug te vinden,” laat Jeroen weten. “Of dit ook de opmaat wordt om weer andere rally’s te gaan rijden is nog niet zeker. Er komen nog twee thuiswedstrijden aan, maar we willen eerst gaan genieten in de Vechtdalrally. Daarna gaan we nog andere auto’s testen en dan zien we daarna wel verder. Neemt niet weg dat ik al wel een sterke mogelijkheid in mijn hoofd heb.”

De Vechtdalrally wordt verreden rondom de Overijsselse plaats Hardenberg. Met een nieuwe serviceplaats, vernieuwde klassementsproeven en zelfs één volledig nieuwe proef, wil de organisatie blijven werken aan verbeteringen om de deelnemers een aantrekkelijke wedstrijd voor te kunnen schotelen. De wedstrijd kent een totale lengte van 186 kilometer, waarvan er 101 kilometers op snelheid worden afgelegd. Daarbij moeten de deelnemers acht klassementsproeven afwerken.

De wedstrijd zal om 13:01u vanaf het startpodium op de nieuwe serviceplaats aan de Noorwegenweg 6 van start gaan. Om 18:15u wordt de eerste deelnemer hier weer terugverwacht. Daarmee blijft deze wedstrijd een compact evenement, waarbij dit jaar zelfs meer wedstrijdkilometers dan de kilometers in de verbindingsetappes worden afgelegd.